bloglovin
Vi har tidigare gjort ett inlägg om reflexskärmar waaay back, men nu har vi kört ihop ett finare och mer uppdaterat inlägg - eftersom vi hade lite tråkigt och ville vara snälla.



Sådana här bilder får man aldrig nog av. Hmm, vad har hänt här, har Mikaela målat sig på högra sidan av ansiktet och sedan torkat av det på andra bilden? Nej mina vänner, på den andra bilden har vi faktiskt använt en silvrig reflexskärm för att lätta upp skuggorna på ansiktets högra sida. Skärmen reflekteras också i ögonen så de blir ljusare och trevligare att titta på.

Men nu ska vi inte glömma reflexskärmens andra sidor:

Här har vi den en vit sida och en guldig - tror ni ser vilken som är vilken. Den guldiga ger ett varmare ljus, och den vita använder vi mest i solljus, då den ger ett mjukare ljus i solen än den silvriga sidan.


Stå mitt i solens sken och skugga med den transparanta sidan och låt solen bli till din enorma softbox. Annars är risken att du ser sjukt arg och riktigt pissed off ut - och det vill man ju inte.

Det finns också en svart sida men den orkade vi inte visa, men den förstärker helt enkelt skuggorna.


Hur man använder en reflexskärm är inte direkt rymdforskning. Vi håller den helt enkelt framför modellen och vinklar den så att ljuset hamnar på den skuggiga sidan av ansiktet. Försök att inte ha reflexskärmen rakt framför, då kan ljuset se platt och tråkigt ut. Detta är såklart lättare med en söt liten assistent, men har man ingen sådan så får man allt göra grovgörat själv!

Vi har varsin 5 i 1 Reflexskärm (110cm) från tvspelsweb.se, men om man mer är en sådan person som gillar att pyssla så kan man göra en egen, bara kolla in här.
fanny jönsson
skrev den 2011-07-14 klockan 13:19:55:

Hej himla fin blogg !! :D

Följa varandra via bloglovin ? :)
Viktoria - Fotoblogg
skrev den 2011-07-14 klockan 13:38:34:

Jättebra inlägg!
Kristin
skrev den 2011-07-14 klockan 13:43:04:

Så fint bilde!
F.O.T.O Mikaela
skrev den 2011-07-14 klockan 13:49:21:

bra tipps :D!
Sofia ( fotografy.blogg.se)
skrev den 2011-07-14 klockan 14:01:09:

Jag har dock jämt tyckt att ni oftast har tagit bort för mycket skuggor i ansiktet. Jag menar, på första bilden ser man ju att Mikaela har snygga och markerade kindben, men det syns inte på de andra bilderna (möjligtvis på den där den transparenta delen används), och käklinjen syns knappt heller.

Samma sak med Johannas bilder, hennes gulliga kinder syns knappt. Annars är jag ett stort fan av era bilder! :)
becca
skrev den 2011-07-14 klockan 15:54:29:

Bra inlägg!
ELIASPHOTO
skrev den 2011-07-14 klockan 16:38:07:

Bra inlägg!
Ida
skrev den 2011-07-14 klockan 16:58:54:

Jättebra inlägg! Lärorikt :D
Bernhardina
skrev den 2011-07-14 klockan 18:10:27:

Bra inlägg! Lättförståeligt ;)
Emelie
skrev den 2011-07-14 klockan 19:02:38:

hej jag undrara bara vilken sida ni redigering er bilder på , jag letar men hittar inget nästan , jag är mycket inne på picnik men jag tycker man inte kan göra så mycket där , för vissa saker kostar .

Men svara så snabbt ni kan :)

matilda
skrev den 2011-07-14 klockan 21:29:04:

Nice :D
Sara
skrev den 2011-07-14 klockan 23:18:33:

er nya design är jättesnygg! :)
Dessi - Home and desire
skrev den 2011-07-15 klockan 14:44:46:

Vilket bra inlägg! Tänkte köpa en reflexskärm men har funderat lite på vilken storlek man ska ha. Det finns ju så många olika!
FOTO I NORR - MARIE
skrev den 2011-07-15 klockan 16:24:53:

Hejsan ja reflexskärmen vill jag inte vara utan. Förut innan man hade en sån så fick jag tipset att använda mig av en kartongbit med silverfolie på och det fungerade ju det med men visst är skärmarna bättre i dag. Bra inlägg för doom som inte vet hur bra en skärm är. Ha en fin sommar! :)
Sissi
skrev den 2011-07-15 klockan 20:18:06:

reflexskärm är verkligen hur bra som helst!
Marcus
skrev den 2011-07-15 klockan 22:17:25:

Gillar er sida! Kul humor och bra guider för den som behöver lära sig. Inte lika tunga som böckerna
Malin
skrev den 2011-07-20 klockan 11:05:54:

Jätte bra inlägg. Nu känns det som att jag måste beställa en sådan, trots att jag inte fotograferar så jätte mycket. Mest för att jag inte är så duktig men vill bli det. Därför gillar jag er blogg. Ni ger en massa bra tips och trix. :) ha de fint. Kram
Malin
skrev den 2011-07-20 klockan 11:06:46:

Jätte bra inlägg. Nu känns det som att jag måste beställa en sådan, trots att jag inte fotograferar så jätte mycket. Mest för att jag inte är så duktig men vill bli det. Därför gillar jag er blogg. Ni ger en massa bra tips och trix. :) ha de fint. Kram

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

2010
Jan Feb Mar
Apr Maj Jun
Jul
Aug Sep
Oct Nov Dec