bloglovin
Det är några som undrar hur vi får sådant ljus i porträttbilder, och om vi använder reflexskärm. Svaret är JA, ALLTID! Vi fotar aldrig porträtt utan att ha en med oss, och bilderna blir mycket bättre.


Det är lättast att ha med sig en assistent som kan hålla reflexskärmen, men det går ju bra att hålla den själv också. Det blir mycket roligare om man gör en otroligt attraktiv min samtidigt också.

MED REFLEXSKÄRM:

Här har vi använt en silvrig reflexskärm eftersom vi stod i skuggan, om vi hade stått i solen hade vi använt en vit - då reflektionen inte blir lika stark som med en silvrig.

UTAN REFLEXSKÄRM:


Här har vi inte använt någon reflexskärm alls, och man kan se att ljuset inte når min högra sida av ansiktet och ögonen blir mörkare.

Vi använder främst reflexskärmen till porträtt men man kan ju såklart använda den till annat också. Reflexskärmen reflekterar (nähe?) ljuset och gör så att det inte blir några fula skuggor som bara är jobbiga att redigera bort. Den ljusar också upp ögonen så att de får mer glans, och de blir, i min åsikt mycket snyggare!

Jag har en 5 i 1 Reflexskärm (110cm) från tvspelsweb.se, men om man mer är en sådan person som gillar att pyssla så kan man göra en egen, bara kolla in här.

Lovisa
skrev den 2010-10-14 klockan 17:29:24:

Tack, jag älskar när ni lägger in såna foto-tips :)
kristin
skrev den 2010-10-14 klockan 17:33:34:

vilken fin blogg ni har!
micha
skrev den 2010-10-14 klockan 18:40:47:

snyggt! Ni borde ha mer fototips :)
lisa
skrev den 2010-10-14 klockan 18:53:41:

Guud vad söt du är!!
Sissi
skrev den 2010-10-14 klockan 19:22:56:

Jag använder också alltid refelxskärm, blir mycket bättre! dock så blir jag så bländad att jag nästan bara kisar hela tiden och får gråt i ögonen, får inte du så? haha ;) Förresten så har jag en liten fråga - hur redigerar du ögonen i et prträtt för att få dom så där kristalliga? :)
agnes
skrev den 2010-10-14 klockan 19:27:54:

man ser ju skillnad, absolut, men bilden var ju väldigt fin även utan skärm .. :)
émelie
skrev den 2010-10-14 klockan 19:36:02:

fick hem min idag.. men hur gör man med dragkedjan när man ska ändra färger och så? :D har en femien :P



och hur viker man ihop den? x'D
Layla
skrev den 2010-10-14 klockan 20:10:11:

Hm, är nog dags att skaffa reflexskärmar trots allt xD
hanne
skrev den 2010-10-14 klockan 20:51:02:

jag bara undrar vilket gymnasium ni går på? i jönköping?
Emma (sysslingarnas)
skrev den 2010-10-14 klockan 22:10:01:

hihi :) älskar reflexskärm :D
Ida
skrev den 2010-10-15 klockan 12:47:24:

frågestund på http://idanoorling.blogg.se/, ställ vilka frågor du vill, kika järna :)
Rebecca
skrev den 2010-10-15 klockan 17:03:57:

jag använder oftast alltid reflexskärm :D Blir bäst då :D
D A G A K A R L S S O N // foto & design
skrev den 2010-10-16 klockan 10:44:53:

En fråga, är "hemgjord" reflexskärm (alltså kartong och aluminiumfolie) ett bra alternativ till riktig? Funkar det bra liksom, en hemgjord? :) Jag fotar inte mycket porträtt, men när jag väl gör det vill jag använda reflexskärm, fast jag känner inte att jag vill köpa en just för att den inte används så mycket...
Elsa
skrev den 2010-10-16 klockan 12:13:30:

Hejsan Mikaela och Marcus!

Min nuvarande kamera är en Canon EOS 1000D och jag vill uppgradera mig själv till en Canon EOS 50D eftersom jag vet vad jag gör och jag vill ha en kamer som är med "proffs" . Grejen är den att jag inte har tillräckligt med pengar till den. Vilket tyvär tvingar mig till att kanske sälja min nuvarande. Min syster är intresserad av den men jag kan ju inte ta betalt av henne. Och jag vet inte hur jag ska få tag på någon som är villig att köpa den till ett rättvist bud.



Hur ska jag göra. Hjälp mig snälla.

Kram
Rebecca ♥
skrev den 2010-10-17 klockan 15:51:19:

Men är inte de samma bild fast ni har redigerat den andra ? ;p

Eller är de samma "pose" ?



Älskar bloggen ! ♥
Tove
skrev den 2011-01-27 klockan 19:41:47:

GUD!!! Jag älskar dina ÖGON !!!! Tack för tipset :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

2010
Jan Feb Mar
Apr Maj Jun
Jul
Aug Sep
Oct Nov Dec