bloglovin
Fick in en fin fråga på vår bloggsvar-sida om vad och hur man använder så kallade Actions i photoshop. Nu har jag därför spenderat en timma av annandag jul till att knåpa ihop ett inlägg om det, bara för er skull! ;)

Vad är Actions? Actions används till att spara tid när man ska redigerar bilder genom att etapper finns sparade istället för att man ska behöva utföra dem om och om igen. Man kan både använda andras eller skapa egna. Först och främst så är det bäst att lära sig att skapa en egen, för att förstå hur det fungerar!

Hur man skapar egna Actions! Börja med att öppna valfri bild i Photoshop och gå in på Windows > Actions i menyn. Då aktiverar du visnings av "Actions-fönstret". Här har jag öppnat en bild på Mikaela som vi exempelvis vill få kallare färger på och även ljusa upp.

1. För att börja skapa en Action klickar jag "Create New Action"-knappen och fyller i ett passande namn och klickar sedan på "Record" för att börja spela in redigeringen. Nu får du endast redigera de saker som ska ingå i das action!

2. Nu gör man då de saker som jag vill ändra. I mitt fall ljusar jag upp via Curves (Ctrl + M) och ändrar färger via Color Balance (Ctrl + B). När jag klar med ändringarna klickar jag på "Stop"-knappen i Actions-fönstret. (klicka här för att se hur den ser ut)

3. Du har nu skapat din första Action! :) Vill du göra de här ändringarna på en annan bild så är det bara att välja din action (i mitt fall "Ljusa upp och kallare färger") i Actions-fönstret och klicka på "Play"-knappen. (kolla här hur den ser ut)

deviantart finns massor med färdiga actions för häftiga effekter till dina bilder. (klicka på bilden för att komma till actionsavdelningen) Kolla bara så att du ger dem credit ifall de vill ha det! För att använda de så laddar du ner dem och laddar in de till photoshop SÅHÄR!

Har ni frågor så är det bara att ställa dem! :)
fotograf ottilia lindell
skrev den 2010-12-26 klockan 18:01:46:

Svar: Nej, jag har inte heller något emot lutfiskens smak - för den har ju ingen ;) Men näe, den dallrar och grejar. Blö!

Dessutom sa mamma att den kostade 89 kr/kg. Alltså. Seriöst. 89 kr/kg är fan dyrt för en smaklös dallrande grej... ?!
Malin
skrev den 2010-12-26 klockan 18:30:02:

Malin
skrev den 2010-12-26 klockan 18:30:39:

Vad heter då actions på svenska Photoshop? :)
Linda
skrev den 2010-12-26 klockan 20:23:12:

Jag behöver hjälp med någonting och om ni kunde göra ett inlägg om detta skulle det va great!

Jag har laddat ner 'eyelashes' borstar och de blir kanon bra på bild MEN jag vet inte hur jag kan 'vända' på ögonfransraden så att det passar andra ögat, inte bara det högra. Om ni också kunde visa hur man böjer ögonfransraden så att det passar just DET ögat (om det går!) skulle det vara en enorm bonus! Tack i för väg, Linda
Anonym
skrev den 2010-12-26 klockan 20:45:09:

Hejsan, jag äälskar eran blogg:D

Och om ni har en minut över så skulle jag bli super glad om ni ville rösta på min bild, ge den bara så många stjärnor som ni tycker att den är värd (helst 5;)) och om ni har lust så kan ni även trycka på facebook gilla knappen:D Här kommer länken:

http://fototavling.idg.se/pc-for-alla/vintertavling/frost-i-eftermiddagsol-0
Majken
skrev den 2010-12-26 klockan 21:02:58:

Åh asbra! Tack :D
Blogg/Hemsida: http://bymajken.nu
j.k
skrev den 2010-12-27 klockan 09:18:44:

Superbra! hihi. tack :)
BY A-N-N-A
skrev den 2010-12-27 klockan 11:55:07:

Om man bara ska köpa ett close up filter tycker ni man ska välja +4 eller +10 (jag har ett nikon 35mm 1.8) :)
Caty
skrev den 2010-12-27 klockan 15:22:08:

Kul! Jag har gjort en egen redigerings-action till mina foton men har aldrig tänkt på att leta actions på deviantart, lär finnas en massa coolt, tack för tipset!
Blogg/Hemsida: http://www.iamcaty.com
sara - fotograf
skrev den 2010-12-27 klockan 21:58:54:

visste inte att actions fanns innan! tack för tipset :)
Amanda
skrev den 2010-12-28 klockan 17:17:07:

Kan man använda actions i photoshop elements? ;)
caroline
skrev den 2010-12-28 klockan 17:29:24:

Bra tips ! har vetat om det ett tag men aldrig provat på det, kanske ska göra det nu ;)
viviwe
skrev den 2010-12-30 klockan 20:45:33:

vad använder ni för ps :) ?
Emmi
skrev den 2011-01-06 klockan 18:08:24:

finns detta i photoshop elements 8?

jag hittar det nämligen inte i menyn, håller på att bli helt tokig. :/
Emma - photoshop & headers ♥
skrev den 2011-01-20 klockan 22:04:21:

Gud vad bra! Jag har alltid undrat vad det är för något :) tack! :D ♥
Sofie
skrev den 2011-06-28 klockan 21:54:17:

Halloj! Jag har photoshop cs5 och hittar inte actions-knappen brevid history. Finns den någon annan stans? Skulle vara supersnällt om ni svarade! :)
johanna
skrev den 2012-03-25 klockan 13:04:18:

hej, jag fattar verkligen inte hur man laddar ner och allt sånt. vet bara sen hur jag kan få in det i photshop, hittar heller ingen video hur man gör

behöver hjälp! :D

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

2010
Jan Feb Mar
Apr Maj Jun
Jul
Aug Sep
Oct Nov Dec